Op donderdag 28 mei 2015 zijn de prijzen uitgereikt van de eerste Dutch Beer Challenge die
op 19 maart jl. werd gehouden. Daarbij is bekend gemaakt dat de algehele prijs, de Mitra
Award ‘Het beste bier van Nederland 2015’, is gewonnen door Jopen Mooie Nel.
Uit handen van general manager Marco Philipsen van Mitra namen de brouwers van Jopenkerk
Brouwerij uit Haarlem het unieke houten beeldhouwwerk in ontvangst. Alle overige
winnaars kregen op het podium hun trofee uitgereikt door competitieleider Luc de
Raedemaeker van de Dutch Beer Challenge.
Op 19 maart 2015 werd in Rotterdam de allereerste editie van de ‘Dutch Beer Challenge’
georganiseerd. 44 Nederlandse brouwerijen hebben gezamenlijk 155 bieren ingestuurd om deel te
nemen aan deze nieuwe Nederlandse bierwedstrijd.
’s Avonds werden tijdens een 2-sterren bier-/spijsdiner in restaurant Parkheuvel al de 46 winnende
bieren bekend gemaakt. De ‘overall’ prijs ‘Het Beste Bier van Nederland 2015’ - powered by Mitra -
is vandaag bekend gemaakt tijdens het openingsfestival van de Week van het Nederlandse Bier in
Den Haag. Daar zijn ook de gouden, zilveren en bronzen medailles aan de overige winnaars
uitgereikt. In totaal zijn er 46 gouden, zilveren en bronzen bieren uitverkozen. Grote winnaars zijn
de Texelse Bierbrouwerij en Brouwerij ’t Uiltje met beide 4 medailles. Hertog Jan brouwerij, SNAB
bierbrouwers, Brouwerij ‘t IJ en Brouwerij Egmond kaapten allen 3 medailles weg.
Het ‘beste bier van Nederland 2015’ is tot stand gekomen door alle gouden medaille-winnaars
naast elkaar te zetten. Jopen Mooie Nel behaalde de hoogste scores van alle winnaars en mag zich
een jaar lang ‘het beste bier van Nederland’ noemen.
De 25 Nederlandse onafhankelijke bierexperts en -keurmeesters en internationale specialisten
hebben de 155 ingezonden Nederlandse bieren blind geproefd in ca. 15 verschillende
biercategorieën, zoals pils, saison, licht en zwaar blond, pale ale, IPA, licht en zwaar donker, bock en
dubbelbock, stout/porter, gerstewijn, witbier en weizen, fruitbieren en houtgelagerde bieren. Het
aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren explosief gegroeid tot ruim 275. Daarom kon
Nederland niet meer zonder een professionele bierwedstrijd. De bieren die gewonnen hebben op
de Dutch Beer Challenge kunnen rekenen op grote mediabelangstelling en worden aan het grote
publiek voorgesteld tijdens de Week van het Nederlandse Bier van 28 mei t/m 7 juni 2015.
Slijterijketen Mitra heeft zich als hoofdsponsor verbonden aan de Dutch Beer Challenge. De uit te
reiken Nederlandse Bierprijzen zullen dan ook de naam van Mitra dragen.
De volgende, tweede editie van de Dutch Beer Challenge zal in maart 2016 plaats vinden.